Постът е съществена част от духовния живот на християнина. Правилното разбиране за поста ще научи вярващия да плаче с плачещите, да присъединява своето рамо към раменете на тези, които носят непосилно бреме, да разбере как да помогне на себе си и на другите да се избавят от оковите и връзките на миналото, пречещи да се живее един пълноценен духовен живот. Постът именно се явява практическо, реално свидетелство и доказателство за предаността към Бога и приятелите, за които стоим в пролом. Изучавайки тази тема, ние ще разберем, защо постът се явява действително велико дело, извършващо реални промени в живота на тези, за които постим. В Евангелието четем обяснението на Иисус Христос към учениците Му, как правилно да пребъдват в пост:
“Също, кога постите, не бивайте намръщени като лицемерите; защото те си правят лицата мрачни, за да се покажат пред човеците, че постят. Истина ви казвам, те получават своята награда. А ти, когато постиш, помажи главата си и омий лицето си, за да те не виждат човеците, че постиш, но Отец ти, Който е в тайно; и Отец ти, Който вижда в тайно, ще ти въздаде наяве” (Матей 6:16-18).
Израилският народ обикновено прибягваше към поста в критически моменти от своя живот:
„Назначете пост, обявете тържествено събрание, свикайте старците и всички жители на тая страна в дома на Господа вашия Бог, обявете пост, обявете тържествено събрание… нека плачат свещениците, служителите Господни, и да казват: смили се, Господи, над народа Си, и не предавай наследието Си на поругание, та да се не подиграват с него народите. Защо да казват между народите: де е техният Бог? Тогава Господ ще възревнува за земята Си, и ще се смили над народа Си: Ето Аз ще ви пратя хляб, вино и дървено масло, и ще се насищате с тях, и няма да ви предам за поругание на народите“ (Иоил 1:14; 2:15-19).
Постът не е просто гладуване. Да постиш – не значи да не ядеш в продължение на целия ден, а вечерта да поблагодариш на Бога, че Той ти е дал сили да издържиш. Постът е състояние, при което човекът (чрез своите новороден дух, душа, имаща пълна информация за стоящия пред нея проблем и тяло, освободено от обикновените ежедневни дела) се стреми да отстрани препятствията между себе си и Бога и пребъдвайки в молитва, се старае да достигне поставените цели.
Съществуват няколко разновидности пост :
- Човек се отстранява от земните суети и грижи, уединява се и се моли за разрешаването на определен проблем. Той не изключва напълно употребата на храна, приемайки само необходимите за поддържането на физическите сили продукти. Този пост като правило е доста продължителен. Даниил се намираше в такъв пост в продължение на три седмици, отказвайки се от храната, която му се полагаше. Той беше министър и ежедневната му храна до този момент силно се отличаваше от храната в дните на поста: В тия дни аз, Даниил, бях в тъга цели три седмици; вкусен хляб не ядох, месо и вино не влезе в устата ми и с мазила се не мазах, докле не изтекоха трите седмици (Дан. 10:2-3). Даниил си постави цел – да получи от Бог тълкуване на видението. Бог чу молитвата и му отговори.
- Човек напълно се отказва от всякаква храна и питие, а също така и от суета, работа, и празни разговори, за да се уедини и застане пред Бога (Матея 6:17,18) .
- Човек има голяма нужда от пост, но е задължен да отиде на работа и няма възможност да се уедини. Напълно отказвайки се от храна и питие, той изпълнява своите служебни задължения, но молитвено пребъдва пред Бога. При такъв пост християнинът изпълнява само това, което е задължен да изпълни, без да се увлича в никакви свои користни интереси. Неговият дух се намира в молитвено състояние, душата му е също обърната към Бога, за да придобие благоволение в очите Му и да получи разрешение на проблемите си.
Проблемите, за които постим, могат да бъдат:
- лични – здравословни, материални, взаимоотношения с хората;
- обществени – когато в църквата вземат решение да постят за някакво определено дело и християнинът се включва към този пост, като част от нея.
По време на поста в човешкия дух протича процес на освещение, тогава именно той получава откровения от Бога. Те обикновено са по-обширни и дълбоки, тъй като и самият пост е дълбоко молитвено състояние. В душата също протича процес на освещение: Светият Дух изобличава християнина, показвайки му грешките и недостатъците. Благодарение на това човек се разкайва, изповядва се и се очиства. Като ограничава тялото от удоволствия, постът оказва благотворно влияние и върху него. Обуздава го и го стеснява от всички страни, поставяйки го в рамка. Апостол Павел казва, че той усмирява и поробва своето тяло (ІКоринтяни 9:25-27), за да не остане недостоен. Това е необходимо, за да се освободи максимално духът от влиянието на плътта.
Чрез поста Бог оказва влияние на обкръжаващите християнина хора. Човек пости тайно, а Бог въздейства на тези, за които постещият вопие към Него. Ако християнинът осъзнае това, то няма да се замисля над въпросите – колко често и колко време трябва да се пости, а ще го прави колкото е необходимо – до момента на пълната победа. Понякога хората се опитват да си влияят един на друг чрез “обявен пост“, тоест непосредствено, без да дочакат Божието действие. Постът се обявява демонстративно и се поставя цел да се принуди човек или пък група от хора да се съгласят с мнението или волята на постещите. Такъв пост прилича на поста на юдеите, които се заклеха да не ядат и пият, докато не убият Павел (Деяния 23:12).
Пълна противоположност на такъв пост е постът на Иисус Христос в пустинята. Христос не се нуждаеше от очистване от грехове и беззакония, защото беше безгрешен. За кого и за какво постеше Той? Неговият пост беше застъпничество за хората. Виждайки нещастните, паднали грешници под пресата на демоничния свят, неспособни да освободят волята си от сатанинското влияние, Той, отъждествявайки се с тях, взе върху Себе Си това влияние и пребивавайки в пост в продължение на 40 дни, противостоеше на волята на княза, който не даваше на хората да излязат от дяволския плен. И после, когато Той проповядваше, тези, у които се появеше дори малко вяра, получаваха изцеление и освобождение.
Веднъж Христос каза на Петър: ”Симоне, Симоне, ето Сатана ви изиска всички, за да ви сее като пшеница; но Аз се молих за тебе, да не оскъднее вярата ти…”(Лука 22:31-32). Христос знаеше, че Петър все още няма достатъчно сили на волята, така че във всичко да противостои на сатана и може да попадне под неговото влияние, и затова се молеше за него. Образа на постещия за другите, ние виждаме и в лицето на апостол Павел. От немногото места в Писанието, където той говори за себе си, ние го виждаме постоянно намиращ се „в …труд и мъка… често в пост, на студ и в голота…Кой изнемогва, та да не изнемогвам и аз? Кой се съблазнява, та аз се не разпалям?“ (ІІКоринтяни 11:27-29)
Той беше загрижен не само за отделни братя и сестри, но за всички църкви. Апостол Павел се обремени от това, че започналите в духа галатяни, „се усъвършенстват“ по плът. Ако върху нас се стоварва бреме, когато някой се отклонява от истинския път, това е нормално. Възлагайки ни бремето, Бог ни показа, че е необходима нашата помощ, нужни са нашите молитви и пост. И когато вземем върху себе си товара на брата или сестрата, тяхното бреме става и наше. Ние носим тази тежест пред Бога в пост и молитва до момента, когато видим, че човекът се изправя и в него бликва живот. Още един образ: ”…Анна, която не се отделяше от храма, дето денем и нощем служеше Богу в пост и молитва“ (Лука 2:36-39). Това е една кратка, но много силна характеристика на жена, трудяща се пред Бога. Постът в нейното служение не беше краткосрочен, той беше постоянен процес в нейния живот. Подобно на Йоан Кръстител, който подготвяше пътя на Христос чрез проповеди, Анна подготвяше пътя на Господа към народа Му, принасяйки в пост и молитва техните грехове и беззакония.
Така направи в своето време и Неемия, застъпвайки се за Израилевия народ, който се намираше в плен. Осъзнавайки, че е част от своя народ, той се отъждестви с тях, взе върху себе си тяхното общо бреме и молеше Бога: “Ушите Ти да бъдат внимателни и очите Ти отворени, за да чуят молитвата на Твоя раб, с която сега се моля денем и нощем пред Тебе за синовете Израилеви, Твои раби, и се изповядам за греховете на синовете Израилеви, с които съгрешихме – аз и домът на отца ми” (Неемия 1:6). Така се молеха Ездра и Моисей. Така се молеха всички мъже на вярата, издигнали се на нивото на Божия път, който е по-горе от човешкия път. Застъпническата молитва на Моисей предотврати унищожаването на народа.
И ние можем да носим своите близки и роднини, своята църква, своя народ по вертикала – към Бога. Пребъдвайки в пост за тях, ние изявяваме на Бога своето желание да разпредeлим тежестта, натоварвайки и себе си. Когато постим и се молим: „Господи аз искам част от товара, обременил брата или сестрата, да бъде възложен на мен, за да им стане по-леко” – това е пост, угоден на Бога. Когато се съгласяваме да носим това, което е възложил Бог, ние прилагаме своята воля към волята на Бога и поставяме стена против волята на княза, господстващ във въздуха. Написано е: „Понасяйте един другиму теготите, и така изпълнете закона Христов“ (Галатяни 6:2). Когато християнинът се включва в борбата за спасението на друга душа, той получава удари, може да изпадне в състояние на агония, в тежко страдание на душата и духа. Невъзможно е да изтръгнеш от царството на тъмнината страдащия грешник и да не получиш удари от страна на демоническия свят по време на тази битка. Не всеки се решава на такава жертва – да посвети на някой друг част от живота си, което време може да преживее за собственото си удоволствие. Неслучайно Христос каза: “Никой няма любов по-голяма от тая, да положи душата си за своите приятели“ (Йоан 15:13).
За да обясним влиянието на поста върху демоническия свят трябва да се обърнем към самото начало – сътворението на човека в Едем. Бог имаше план чрез човека да прояви Себе Си, да открие Своя образ. Сатана, поискал веднъж да бъде равен на Бога, отново поема инициативата, желаейки и той да прояви себе си, своята същност, своя образ в човека. Подчинявайки го на себе си чрез лъжа, сатана вече му влияе, осъществявайки чрез него своя план, материализирайки своето зло – от най-безобидното до най-жестокото. Сатана и неговите духове намират в това огромно удоволствие, което е и потвърдено от думите на Христа:
“Когато нечистият дух излезе от човека, минава през безводни места, търсейки покой, и не намира; тогава казва: ще се върна в къщата си, отдето излязох. И като дойде, намира я празна, пометена и наредена; тогава отива и довежда други седем духа, по-зли от себе си, и като влязат, живеят там“ (Матей 12:43-45).
Именно в тялото на човека нечистият дух намира по кой, там му е добре, интересно – чрез личността на човека той реализира себе си, своите способности. Така както истинският музикант не може да не свири на любимия си инструмент, истинският проповедник не може да не проповядва, така и представителите на демоническия свят не могат да не разпространяват царството на злото чрез хората, особено преуспявайки в това през последното време: “А лукави човеци и измамници ще напредват в злото“ (ІІ Тимотей 3:13-14). Ако в човека е заложено желанието да влияе на другите, за влияние в региони и страни се организират партии и съюзи, сключват се договори, чрез които по-силните поставят в зависимост слабите, водят се даже войни, то и от страна на демоническия свят се върши сериозна работа за влияние над хората и по-нататъшно завоюване на човешки души. В тази област е разработена особена стратегия. В началото сатана се опитва да навлезе в живота на човека съвсем „безобидно“ – вселявайки вяра в суеверията, предизвиквайки интерес към гаданията. След това увлича човека в желанието му за придобиване на свръхестествени способности и ако той продължи нататък, постепенно го довежда до състояние на обладаване. Тактиката за завоюване на човешки души е различна на различните етапи – в началото е “фина“, но в процеса на поробването тя става груба и напориста. Съществува ли някакво средство за защита, някаква възможност за противодействие на това зло? Да, съществува и това е постът.
Подробното описание на значението, смисъла и условията на правилния пост ще видим в 58 глава от книгата на пророк Исаия. Израилският народ извършваше пост, избирайки за това свои начини и условия. Пребъдвайки дълго време в такъв пост и виждайки, че той не влияе нито на Бога, нито на самите тях, а всичко си остава както преди, хората разбраха, че небето над тях е закрито и идваха при Господ с претенциите си: “Защо ние постим, а Ти не виждаш, смиряваме душите си, а Ти не знаеш?“ Бог казва на Исаия: “Викай високо, не се въздържай; дигни гласа си като тръба и посочи на народа Ми беззаконието му” (1ст.). Бог се спира преди всичко на недостатъците на постещите, на техните беззакония и грехове, на необходимостта от поправление и само след това започва да отговаря на поставените в поста въпроси. Всеки пост трябва да започва с очистване и освещаване на самия постещ. След това Бог казва: “Те всеки ден ме търсят и искат да знаят Моите пътища като народ, който уж постъпва праведно…(2ст.). Бог желаеше Неговият народ да се вдигне на нивото на Неговия път, но греховете и беззаконията на същия този народ му пречеха. ”Моите мисли не са ваши мисли, нито вашите пътища са Мои пътища, казва Господ”(Исаия 55:8). Ето мнението на Бога за дадената ситуация: “…в деня когато постите, вие изпълнявате своята воля…”(Исаия 58:3).
И сега, някои християни, имайки проблеми във взаимоотношенията си с братята и сестрите, които не се съгласяват с тяхната воля, назначават пост, Бог да подейства на непокоряващата се личност, като я застави да се съобрази с волята на постещия. Нещо подобно се опита да направи един млад човек по времето на земния живот на Иисус Христос, идвайки при Него с молба за разделяне на наследството. Отговорът на Христос: “Човече, кой Ме е поставил съдия или делач над вас?“- може да бъде отговор за всички, опитващи се днес да привлекат Христос да дели и съди.
По-нататък Бог говори: ”И от другите изисквате тежки трудове”(Исаия 58:3). Само физически труд ли се има предвид тук? Нека си спомним думите на Христа: “…на Моисеевото седалище седнаха книжниците и фарисеите… връзват бремена тежки и мъчни за носене и ги турят върху плещите на човеците, а сами не искат и с пръст да ги помръднат“ (Матей 23:1-4). Книжниците и фарисеите възлагаха на народа бремето на много правила. Понякога ние, в желанието си по-скоро да доведем до Бога своите невярващи близки, им налагаме заповеди, по които живеем сами. И вместо положителен, постигаме отрицателен ефект – сработва законът за новото вино в старите мехове – меховете се скъсват. Неновороденият човек не може да изпълни тези заповеди. Съществува опасност, той да възненавиди и заповедите, и Бога, и нас и никога да не се спаси. Вместо ден след ден да укоряваме такива хора, трябва да вземем бремето им върху себе си и да ги представим пред Бога в пост и молитва. След това Бог отбелязва: ”…Ето, вие постите за караници и разпри и за да биете с дръзка ръка другите…”(4ст.). Да си спомним историята от Деяния на апостолите (23:12), когато хората постиха, за да унищожат конкретна личност. Назначиха свято дело – пост, като си поставиха за цел да убият апостол Павел. Когато представяме пред Бога някакъв проблем, трябва да изследваме каква е нашата цел, какво преследваме, правилен ли е подходът ни, дали не съществува надменност в нашия дух, угодно ли е това на Бога?
Бог продължава своето изказване: “…Днес не постите така, щото да се чуе горе гласа ви…” (4ст.). В своя пост израилтяните държаха предимно да бъдат видяни от другите. В учението си за поста Христос акцентира, че ние сме длъжни да постим не пред хората, а пред Отца.
И така, в тази глава ние виждаме две поставени от Бога условия, при изпълнението на които постът ще бъде успешен. Първото е да отстраним от себе си всяко беззаконие и грях. Второто – да пристъпим към осъществяването на предлаганото от Бога определено служение по отношение на Него и ближните. В началото ще разгледаме изискванията на Бога, засягащи отстраняването на отрицателните явления от живота на Израилския народ. Такива изисквания Той има и днес към всички, които желаят да пребъдват в пост:
- …разкъсай оковите на неправдата“ (6 ст.)
На нас е известно словото “окови”. Човек, намиращ се в окови, е ограничен в своите действия. Колкото повече волности и компромиси си позволява християнинът, толкова повече той се оказва окован. Всяка неправда, която на пръв поглед се вижда съвсем малка, е грях, който поставя окови и прави християнина безсилен. Той се опитва да проповядва, да говори, мъчи се, създава шум, но тъй като няма сила, хората не го слушат и не реагират. Човекът се стреми към Бога, към духовен ръст, но продължава да стои на едно място “прикован“ от неправдата. Как да се избавим от оковите на неправдата? Единственият ефективен метод за освобождение е изповедта пред Бога (1Йоан 1:9).
- …да разслабваш връзките на ярема …(6 ст.)
Яремът е дървен хомот, който се поставя на шията на вола. За човека е символ на бреме, на тежест. Това могат да бъдат окултни договори, сключени с дявола посредством неговите служители – врачките, екстрасенсите, гадателите и др. – за получаване на изцерение или предсказване на бъдещето (ІІ Коринтяни 11:14-15). Ако човекът е получил желаното, то заедно с него е получил и зависимост от злите сили във вид на непосилно тежък понякога ярем, който може да го обременява даже след като е повярвал. За да се помогне на хората да се освободят от този ярем, е необходима специална душегрижителска работа с участието на църковни служители. Ярем може да се окаже и богатството, което сме възлюбили. Бог не е против богатството, но против любовта ни към него. Ако Бог ни е дал богатство, то трябва да бъде употребено за придобиването на други души (Лука 16:9). Ярем за човека може да стане принадлежността му към някаква коалиция, групировка, от която не може да се освободи. В определено време той е влязъл в нея, а сега желае, но не му е удобно да излезе. Необходимостта да подкрепя тяхната политика го ограничава, лишава го от възможността да бъде свободна личност. Този ярем е наложен от средата. И ако нещо подобно се случи в църква, трябва да бъде премахнато. Църквата трябва да бъде единодушна и свободна от коалиции и групировки.
Още един ярем – дружбата със света. Написано е: “Не се впрягайте заедно с неверните“ (Коринтяни 6:14-15). ”…приятелството със света е вражда с Бога…“ (Яков 4:4). Църквата е задължена да отлъчи хора с такъв ярем от своята среда и той да не се разпространи, и пороби Божия народ, правейки го безсилен. Господ строго предупреждаваше Израилския народ да не си взема жени от народите, населяващи обетованата земя, за да не се разврати. Бог говори и на нас: “Затова излезте из средата им и се отделете, казва Господ, и до нечисто се не допирайте, и Аз ще ви приема“(ІІ Коринтяни 6:17).
- …и угнетените пусни на свобода (6 ст.)
Изпортената човешка природа е изпълнена с желание за угнетяване на другите. Нашето “аз“ винаги се стреми да наложи своето влияние. Всичко води до това, че тези, които ние управляваме, губят възможността за свободен избор, за свобода на волята. Ако в църквата има хора, които са взели всичко в свои ръце дотолкова, че никой нищо не може да направи без техните указания, това е лошо. Във всяко отношение трябва да бъде даден приоритет на Бога. Колко е прекрасно да пребъдваш в свобода, когато с нищо на никого, освен на Бога, не си длъжен. И ако църквата ти е предложила служение, и ти си го приел доброволно, носи го, и не се чувствай угнетен.
Да си спомним бащата на блудния син. Ако той не бе пожелал по своя воля да даде на сина си част от имението, то синът никога не би я получил. Синът не бе вложил нищо в това имение, за да го иска за себе си. За него то беше просто дар от бащата. Прекрасно разбирайки с какво може да завърши всичко, той все пак даде частта на сина си и го пусна. Той не започна да му влияе властно, да го подчинява на своята воля, да го угнетява. А когато синът, вкусил от “свободата“, дойде на себе си, доброволно и завинаги се върна вкъщи.
Ние трябва да разберем, че както и да удържаме някого със сила, нищо няма да излезе. С това само бихме ядосали хората и бихме изглеждали в техните очи като поробители. Даже и ако изпълняват нашата воля, вътре в своето съзнание те няма да бъдат с нас. Дори и да сме движени от най-добри мотиви, трябва да помним, че всички хора се явяват свободни личности и имат право да преживеят на тази земя, както им се вижда угодно. Бог казва: “и угнетените пусни на свобода“. За да се изпълни това Божие изискване, трябва да се огледаме не плаче ли някой от нашата власт и влияние. И както няма никой, който да е угнетен от Бога, така не бива да има угнетени от Неговите последователи.
- …престанеш да дигаш пръст и да говориш оскърбително (9 ст.)
Хората могат да вдигат своя пръст по вертикала и да говорят оскърбително по Божия адрес или по хоризонтала, показвайки недостатъците на другите. Задачата на сатана е да посее разногласие и раздор в църквите. Подбуждайки ни да вдигнем пръст, той нашепва: “Погледни този брат, колко е невъзпитан, погледни как е облечена тази сестра.” Той като правило използва така наречените “особено духовни“ братя и сестри, които говорят на другите за “недуховни членове” на църквата, за “неправилното“ и състояние. Те могат да поднесат и литература “за освещаване“, като под освещаване се предлага разкриване на това, което е отдавна покрито от Бога. Вместо да насочат погледа на християнина към Христос, към тези богатства, които се дават от небето, те показват недостатъците на братята, сестрите и църквата.
В това трябва да видим хитрата тактика на сатана да посее в християнина съмнение и да го направи “лек“. Колко често се налага да се положат много грижи за възстановяването на тези, на които сатана е ”открил“ очите за църквата, за братята и сестрите. Такова “освещение“ се обръща в падение: „…който клевети брата или съди брата си, той клевети закона и съди закона …а ти кой си, който съдиш другиго?“ (Яков 4:11-12). Кой ни позволява да съдим? Това е задължение на служителите – да изяснят кой от нас е прав и кой не. Защо ние забравяме казаното от Христос за сламката и гредата (Матей 7:1-6)? Ако желаем да изпълним изискването на Бога, трябва да престанем да гледаме другите, а да обърнем своя поглед към Христос, Който е източник на живота. Само тогава, когато преминавайки през много мъки, се научим да вадим “гредата“ от своите очи, ние ще можем нежно и безболезнено да изкараме “сламката“ от окото на брата или сестрата.
- Ако заради съботата въздържиш ногата си да изпълнява прищевките ти в светия Мой ден, и ако наричаш съботата радост, свет ден Господен, чествуван, и ако я почетеш с това, да се не занимаваш с обикновените си работи, да угаждаш на прищевките си и да празнословиш… (13 ст.)
Преди всичко нека обърнем внимание, че в този текст Бог подчертава необходимостта да се почита съботата. Бог даде постановление за съботния ден на Израилския народ, след като го изведе от Египет. Този ден трябваше да бъде посветен на телесна почивка от земния труд и беше предназначен за особена близост и общение с Бога. Често обаче те не изпълняваха това указание и вместо да пазят този ден за Бога, употребяваха го за себе си. Какво представлява съботата за нас – новозаветните вярващи? Иисус Христос призовава: „Дойдете при Мене всички отрудени и обременени, и Аз ще ви успокоя;…и ще намерите покой за душите си;“ (Матей 11:28-30).
Ние като съвременни хора сме претрупани с проблеми, с които трудно се справяме и не ни е до отдих. Христос дойде именно за това – да разреши проблемите на нашата душа и да ни даде покой. Той много обича тези, които напълно Му се доверяват. Ето защо в този свят ден, който посвещаваме на Господа, трябва да оставим всяка суета, за да пребъдваме в покой и общение с Него. Няма значение кой е този ден – събота или неделя. Главното е човек да има ден от седмицата, който да пази за Господа. Обърнете внимание на това, че Господ го нарича “святия Мой ден“. Свят означава – посветен на Господа. В какво се състои посвещението? Преди всичко – “да се не занимаваш с обикновените си работи“. Бог не каза, че изобщо не трябва да правим нищо, както някои си представят. Но обичайните работи, които можем да свършим и друг ден, е необходимо да бъдат отложени. “Ако заради съботата въздържиш ногата си да изпълнява прищевките ти”, тоест това, с което си се занимавал вчера и по-преди, в този ден ти ще почетеш Бога. Истинското честване на съботата не се състои в това, да наричаме себе си съботяни, но в приставането пред Бога, в изучаването на Божието Слово. Размишлявайки над своя живот в миналото, настоящето и бъдещето, ние почитаме Господа. Освен това трябва да престанем да угаждаме на прищевките си и да празнословим. Колко често ние обичаме да обсъждаме, осъждаме или да се ровим в живота на другите. Истинският пост е преди всичко желание да говорим с Бога и то само това, което е необходимо, което ще ни донесе живот, а не смърт чрез празнословие.
Когато ще бъдем с Христос на небесата, там няма да има определен ден от седмицата, а вечен покой – истинска събота, продължаваща във вечността. Петдесет и осма глава ни открива, че в по-широк смисъл думата пост означава освещение на християнина, процес продължаващ през целия му живот. Говорейки за поста, ние преди всичко трябва да го разглеждаме като процес на изучаване на Божията воля. Познаването и е важно както за човешкия дух, така и за душата, и за тялото.
И така, в какво се състои Божията воля спрямо нас по време на пост?
- “Ето поста, който избрах…раздели хляба си с гладните, и скитниците сиромаси заведи у дома си; видиш ли гол, облечи го…“ (7 ст.)
Да помагаме на нуждаещите се от храна и дрехи е дълг пред Бога, даващ ни тези блага, и отговорност пред братята и сестрите. Ако ние ще се молим, подобно на фарисея и ще благодарим на Бога, че ни е дал добра печалба, и няма да обръщаме внимание на нуждаещите се, които ни заобикалят, то дали този пост ще бъде угоден на Бога. Трудно е да даваме от себе си, но ако Бог ни благославя, за нас ли е то само? Дали Бог благослови Естир, издигайки я за царица, само за да се наслаждава на царското си положение? Не е ли, за да донесе свобода на своя народ? (Естир 4:13-17). Истинското щастие се състои в това – да облекчаваме тези, които в дадения момент са претрупани с грижи. Ние трябва да се научим да проникваме в душата на брата и сестрата и узнавайки какво е тяхното състояние, да им протягаме своята ръка. Господ казва: „…и поне в това Ме изпитайте, казва Господ Саваот: няма ли да излея върху ви благословение до излишък? (Малахия 3:10).
- “…и от единокръвния си не се крий“ (7ст.)
Единокръвните – това е обкръжението от нашите роднини и близки. Често се случва така, че докато родителите са живи, семейството е задружно и роднините се обичат един други. Но когато родителите преминат във вечността, единокръвните започват да делят наследството. В процеса на разделяне на имоти се стига до съд и дори до кръвопролития между единокръвните. Срамно е да решаваме проблемите си със своите близки по подобен начин. За какво духовно ниво можем да говорим, щом християнинът е стигнал до състояние на вражда с единокръвните си. Нека си спомним мрачните периоди от историята на Израилския народ, когато те започваха война и изтребване на собствените си родове. Колко печално завършваше всичко за тях! Наивно е да си мислим, че на нас ще се удаде да избегнем подобни последствия. Да, действително, когато ние повярваме, може да се случи така, че нашите роднини, поради незнание или ревност, да се опитат да ни спрат. Така е и написано: „И врагове на човека са неговите домашни“ (Матей 10:36). Но това не говори, че те са нашите кръвни врагове, с които трябва да воюваме до смърт. Да, ние не сме техни единомишленици, не извършваме грехове в съучастие с тях. Но нашето човешко отношение към тях трябва да стане още по-топло и сърдечно, за да видят, че след като сме дошли при Бога, сме станали по-добри. Понякога, знаейки, че вкъщи ни очаква поредния скандал, не ни се прибира и обикаляме по сестрите и братята, общуваме и общуваме с тях, само да не се върнем вкъщи. И по този начин искаме да се скрием от своите невярващи единокръвни. Ние желаем понякога Господ напълно да ни отдели от този свят и неговите проблеми. Но Христос говори в своята първосвещеническа молитва: ”Не се моля да ги вземеш от света, но да ги опазиш от злото“ (Йоан 17:15). Ние често не разбираме, че в своите претенции към нас нашите единокръвни са движени от ревност, възбудена от това, че те ни обичат и виждат как започват да ни губят. За голямо съжаление обаче те не разбират, че тази ревност произлиза от преизподнята. Христос не желае да се укриваме от нашите единокръвни. На нас може да ни се струва, че ако ги оставим, те по-бързо ще се покаят. Но представете си, ако Христос бе постъпил с нас по същия начин, ако се бе скрил от нас: “…кога Го хулеха, Той не отвръщаше с хули… “(І Петрово 2:23), но просеше от Отца: „Отче! прости им, понеже не знаят, що правят“ (Лука 23:34).
На много от нас се е случвало да преживеят нещо лошо от своите единокръвни, но благодарение на това, че не сме се укривали от тях, те сега са с нас и с Христос. Ако ние отдадем своята душа, своя живот заради нашите сестри, братя, родители, деца, то и те ще придобият живот. И даже нашите родственици от своя страна да прекратят отношенията си с нас, ние в никакъв случай не бива да се укриваме от тях. Не трябва да мислим така: “Аз сега имам други роднини, моите братя и сестри в Христа, те ме разбират, другите – Бог им е съдия”. Истинският християнин прави всичко необходимо, за да намери път към тях, така че те да му бъдат не само братя и сестри по кръв, но и в Христа. Ние не трябва да се укриваме от своите единокръвни като им отказваме всякаква физическа или материална помощ. В последно време за някои наши братя и сестри се откри възможността да заминат зад граница на постоянно местожителство. Това е тяхно право, но не е желателно заминаващите да бъдат преследвани от чувството, че се укриват от своите единокръвни, да не ги подтиска пресата на съзнанието им, че оставащите се намират в недобри условия. Дано да даде Бог тези, които заминаха да не се наслаждават само на придобитите блага, но да помнят единокръвните си, правейки необходимото да им помогнат. Тогава няма да ги мъчи носталгия, но ще ги съпровожда чувство на удоволетворение, че и в чужбина са успели да намерят за себе си достоен труд. Нека отново си спомним Естир, която стана царица, не за да облагодетелства своята душа, а за да облекчи положението на своя народ.
- “…и отдадеш на гладния душата си“ (10 ст.)
Всички ние, членове на Църквата сме призвани да отдаваме душите си за “гладните“. В нас трябва да има мисионерски дух – готовност без да се замислим да оставим своя комфорт, заради умиращите от духовен глад. Да даруваш на гладните от душата си, означава действително да посветиш себе си на някого, виждайки в това цел, основна задача и смисъл на живота. Да отдаваш всичко, което притежаваш, даже това, което Христос нарича неправедно богатство (Лука 16:9). Когато Петър попита: ”… ето, ние оставихме всичко и Те последвахме: какво, прочее, ще стане с нас? (Матей 19:27-30), Христос отговори, че няма ни един, който да е оставил любимия начин на живот, даващ временно удоволствие, заради Него и Евангелието и да не получи много повече духовни, пък и не само духовни блага. Това не е лесно, това са мъки и страдания, това е борба в продължение на много години, когато сееш живи семена в очакване на тяхното поникване. Когато хората реално видят, че твоите думи не се разминават с делата, че ти влагаш в тях цялата си душа, викайки към Бога в пост и молитва, те действително ще бъдат спечелени за Господа.
- “…и нахраниш душата на страдалеца” (10 ст.)
С какво можеш да наситиш страдащата душа? Когато учениците попитаха Христа, защо не пусне хората да си купят храна, Той им отговори: ”Дайте им вие да ядат“. Тогава те не разбраха, какво има пред вид Христос. Ние често се срещаме с хора, подложени на психически натиск, които търсят утеха. Те желаят някой да им обърне внимание и да им каже няколко добри думи. Някои се нуждаят просто от добър поглед . Колко са такива страдащи на днешния ден?! Трябва само да пожелаем да ги видим! Нека си спомним за царя, който прочете страданието изписано на лицето на Неемия (Неемия 2:1-2). Ако хората от света са способни да забележат страданието в човешката душа, то как можем ние, християните да не виждаме състоянието на своя ближен? Понякога ние постъпваме като свещеника и левита, упоменати в притчата “За добрия самарянин”, които подминаха наранения човек. Същността на истинския пост се състои в това – да служиш на страдащите души.
Да нахраним душата на страдалеца можем именно ние, хранещите се от Божието Слово, знаещите законите на духовния живот. Ние вече сме извървяли някакъв път, Бог ни е научил на нещо, нещо ни е показал, така че имаме какво да предложим на оказалите се в тежко положение и можем да нахраним техните души с нашето внимание, съвети и предложения. Ако ние действително се научим да раздаваме храната, която Бог ни дава, без да се притесняваме, че тя може да не стигне, постът ни ще бъде угоден на Господа. Бог, предявявайки към нас изисквания, налага на Себе Си и определени задължения. Той конкретно говори за това, което ще бъде направено от Негова страна, ако ние изпълним всичките Му условия.
Ето и тези обещания:
- “Тогава твоята светлина ще се яви като зората “ (8 ст.)
Кога забелязваме зората? Когато се намираме в тъмнина. Начинът на живот на израилтяните в този период можеше да се уподоби на тъмнина. Но постепенно, така както изгрява зората, според отстраняването на препятствията, стоящи между тях и Бога, започваше да влиза светлина в душите им. Този принцип е универсален и важи за всички нас. Разсейването на тъмнината в нашите глави, в нашия начин на мислене става постепенно, така както изгрява зората. Това е възможно, когато влизаме в пост и изпълняваме всички изисквания на Бога.
- “…и твоето изцеление скоро ще процъфне…“ (8 ст.)
Процесът на духовното, и физическото изцеление е свързан с време. Като изключение в закона за естественото възстановяване се явяват случаите, когато Бог се намесва и извършвайки чудо, мигновено изцелява човека. Пребъдвайки в пост, ние трябва да се примирим с условията, които поставя Бог, а не да поставяме своите.
- “…и твоята правда ще тръгне пред тебе“(8 ст.)
Когато ни обвиняват в нещо, ние бързаме да се оправдаваме, а понякога стигаме и до кавга. Желанието да се оправдаваме е заложено в нас още от Едемската градина, по времето на грехопадението. Има обаче прекрасен духовен закон, който ни избавя от необходимостта да се оправдаваме. Когато влизаме в пост, Бог се застъпва и прави нашата правда очевидна за всички, Той ни оправдава. Пример за оправдаването на човека от Бога може да бъде случилото се с Моисей, когато той изведе народа от Египет (Изход 14:10-31).
Виждайки че е преследвано от египтяните, цялото Израилево общество въстана против Моисей, затова че го е извел на погибел. Как можеше той да се оправдае пред озверялата тълпа? Между Моисей и народа застана самият Бог и правдата на Моисей се издигна пред него. Нещо подобно се случи и в живота на Йосиф, когато беше обвинен в дома на Петеферий (Битие 39 гл.). Той не започна да се оправдава, отиде в тъмницата, но правдата му се издигна пред него и го въведе в царския дом.
Ние не бива да се оправдаваме, когато става дума за нашите недостатъци. Не сме ли прави в нещо, редно е да намерим в себе си сили и да си признаем, да приемем изобличението, и да потърсим прошка. Ако пък сме прави, трябва да дадем възможност на Бога да защити нашата правда. Тогава тя ще се издигне пред нас. Ако обвиненията, отправени към нас засягат Христовото благовестие, то трябва да стоим в “пролома“, отстоявайки истината.
- “…и славата Господня ще те придружава“(8 ст.)
Историята за излизането на Израилския народ от Египет разкрива как Бог се грижеше за евреите и как Неговата слава ги съпровождаше. Когато отпред беше морето, отзад войската на фараона и хората разбраха, че ги настига не просто опасност, а смърт, те извикаха към Бога. Бог застана между египетския и израилския стан като беше облак и мрак за едните и светлина в нощта за другите (Изход 14:19-20).
Ние винаги се нуждаем от Божието съпровождане и защита, като особено уязвим е нашият тил. Бог ни обещава – ако в продължение на нашия живот пребъдваме в истинен пост, славата Господня ще пребъдва с нас като стража – и денем, и нощем.
- “Тогава ти ще позовеш – и Господ ще чуе, ще извикаш – и Той ще каже: Ето Ме!“ (9 ст.)
Само когато започнем да изпълняваме изискванията на Бога, ние ще забележим “зората“ в своя живот, за която е написано в 8-ми стих. Ще започнат конкретни промени и преобразования в нашите домове, в нашето обкръжение. Реалното осъществяване на тези промени зависи от правилното възприемане на думите, изречени от Бога. Христос казва: “Който има заповедите Ми и ги пази, той е, който Ме люби; а който Ме люби, възлюбен ще бъде от Отца Ми; и Аз ще го възлюбя, и ще му се явя Сам “ (Йоан 14:21).
Бог е готов да направи всичко – да разреши проблемите, явявайки се лично, така че човек подобно на Тома да може да каже: “Господ мой и Бог мой”. Именно “мой”, а не “наш”. За да дадем възможност на Бога да отговори на молитвите ни по време на поста, не трябва да бъдем припрени. Понякога чуваме от вярващите: ”Намирайки се в пост и молитва, обикновено аз казвам на Бога всички свои нужди максимум за 30-40 минути. С какво да се занимавам през останалото време от деня?“
Ние, духовно родените хора, трябва да дадем възможност на нашия дух да “улови вълната“ изходяща от Бога. Когато сме се помолили, трябва още определено време да постоим на колене, вслушвайки се в гласа на Господа. Да отворим Библията, нашите съвременни скрижали, да вникнем в нея, тъй като Бог казва: “Там ще ти се откривам.“ Определен стих, който ние може би неведнъж сме чели, ще ни прозвучи по съвършено нов начин. Свeтият Дух буквално в един миг ще освети нашия разум и ние ще получим дългоочаквания отговор на нашата нужда. В това се състои силата на християнството – Бог се открива на всеки от нас лично в молитва чрез Слово, в Словото – чрез молитва.
- “…Тогава твоята светлина ще изгрее в тъмнината, и мракът ти ще бъде като пладне“ (10 ст.)
Забележете, по-рано се говореше за зората, която изгрява бавно, а сега Бог говори за светлината, която ще бъде като пладне. Кога тъмнината може да бъде подобна на пладне? Тогава, когато светлината напълно погълне нашия мрак. Когато ние влезем в Божието присъствие, нашата тъмнина изчезва, защото Бог е светлина (Йоан 8:12). Стремящите се да пребъдат в нея, няма да бъдат в тъмнината на незнанието, няма да вършат делата на тъмнината. Ако ние сме увлечени от източника на светлина, който е Бог, нашият мрак ще стане пладне.
- “Господ ще ти бъде винаги водач“ (11 ст.)
Бог е не само източник на светлина, но и личност, явяваща се постоянно наш водач. Той е Този, на когото можем смело да се опрем. Подобно на пътешественик в пустинята, без водач ние бихме се заблудили, ако не е Господ, Който постоянно ни показва пътя. Главното е да не отклоним погледа си от Него и Той ще ни изведе от всякакви трудности.
- “…и във време на суша ще насища душата ти“(11 ст.)
Душевната криза, която Бог допуска е сушата. Именно в обстоятелствата на безжизнена пустиня, когато няма откъде и от кого да черпиш сила за живот, когато никой не се отзовава на вика за помощ, Господ “ще насища душата ти“. Господ желае ние да се научим да черпим непосредствено от Него, в каквото и обкръжение да се намираме, който и да ни “храни“. Източник на всяка “храна“ преди всичко се явява Бог, а не брата или сестрата. Хората, от които се надяваме да получим храна днес, може утре да ги няма. Възможностите на даващите храна са ограничени и ние рискуваме да не получим онова по-голямото, което Бог иска да ни даде чрез лично общение, само поради това, че упорито се стремим да получим тази храна чрез тях. Затова нека обърнем поглед към Бога – Хляба на живота (Йоан 6:48). Сушата ни е необходима, за да не се надяваме на хората, но да се научим да уповаваме на Бога.
- “…и ще угои костите ти “ (11 ст.).
Идвайки при Бога, ние се новораждаме. Отначало сме младенци, след това в нас започва да се формира духовна личност, която по мярката на ръста си, ще извършва определена работа за Господа. Постепенно “младенческите хрущяли“ ще се превърнат в “кости“, образуващи скелет, който трябва да носи на себе си товара. Колкото по-голям товар се поставя върху човека, толкова по-здрави стават костите му.
Състоянието, при което съхнат костите бе добре известно на цар Давид:
“…от скръб се помрачи окото ми, душата ми и утробата ми. Изнури се от скръб животът ми, и годините ми – от въздишки; от моите грехове изнемощя силата ми, и костите ми изсъхнаха“ (Псалом 30:10-11).
Изповядвайки се пред Бога, Давид се съживи и костите му укрепнаха.
- “…и ти ще бъдеш като напоена с вода градина “ (11ст.)
Тук се говори за плодоносна градина, плодовете, в която са напоени с вода. Ние ще бъдем плодоносни и плодовете ни (нашите дела) ще имат тегло. Обкръжаващите ни ще виждат, че всичко, което правим, има тежест, след нас ще остават добри следи. Чрез опитването на добрите дела, извършени от Църквата, очите на хората ще се открият, за да познаят Небесния Отец: “…езичниците… щом видят добрите ви дела, да прославят Бога в деня на посещението“ (І Петрово 2:12).
- “…и като извор, чиито води никога не пресекват (11ст.)
Христос казва: “А който пие от водата, която Аз ще му дам, той вовеки няма да ожаднее; но водата, която ще му дам, ще стане в него извор с вода, която тече в живот вечен “ (Йоан 4:14).
Християните, от които са капнали макар и няколко капки от тази вода, макар едно-две свидетелства за Христос, не трябва да спират. Не се бойте, че отдавайки тази вода, вие няма да имате какво да пиете. Бог е обещал, че ще ни направи източник, от който ще текне мощен поток. Никой не е ограничен в това отношение, трябва само да пожелае, да заревнува. Никой не е станал изведнъж пълноводен източник, всеки е започнал с нещо малко своето благовестие.
- “Тогава твоите потомци ще застроят вековни пустини: ти ще възстановиш основите на много поколения…” (12 ст.)
Колко е чудесно, че децата и внуците ни, получили от нас познание за Бога, продължават да го разпространяват. Огромно благословение е да видиш, че децата ти продължават служението ти. Човек решава да пребъдва в пост, Бог да чуе молитвите му, а Господ се докосва и до потомците му. Не се скъпи да дава благословение на този, който прави макар и една крачка, за да се приближи към Него. Потомците – това не са само наследниците по плът, но и тези, които сме родили чрез благовестието, които ние сме научили и насочили към “запустелите места“, където никой нищо не е направил. И те отиват да ги съградят.
- “…и ще те наричат възстановител на развалини… “ (12 ст.)
Бог говори на Еремия: “Гледай, Аз те поставих днес над народи и царства, за да изкореняваш и разоряваш, да погубваш и разрушаваш, да съзидваш и насаждаш .” (Еремия 1:10).
За Христос е казано, че Той е дошъл да “разруши делата на дявола“ (І Йоан 3:8), и да създаде църква, над която и “вратите на ада няма да надделеят.” Ние се явяваме съработници при Бога, поставени, за да разрушаваме, насаждаме и възстановяваме. Нека Бог да ни благослови като Неемия, за да не се занимаваме с празни работи, но да изчистваме боклука, да възстановяваме развалините, да зидаме стените, да поставяме врати и да привеждаме в ред и себе си, и църквата.
- “…възобновител на пътища за населението“ (12 ст.).
Пътища, които водят до познание на Бога, които извеждат от заблуди и измами. Населението се нуждае от такива пътища. В Евангелието е написано, че светът лежи в зло, че няма определен път. А за заблудилите се вярващи е казано, че те вървят по широкия път. Само истинния тесен път ще изведе хората от заблудата.
- “… то ще имаш радост в Господа, и Аз ще те възкача на височини земни“ (14 ст.).
Когато започнеш да правиш онова, което Бог чака от теб, ще се наслаждаваш. Няма да се налага да просиш от Него радост. Когато със своите очи видиш как Бог те употребява, сърцето ти ще се напълни с нея и Бог ще те изведе на духовни височини. На този, който се стреми към Бога, отдалечавайки се от всякакво беззаконие, Бог се открива все повече.
- “…и ще ти дам да вкусиш наследието на Иакова, твоя отец“ (14 ст.)
Какво е това наследство? Господ, явявайки се насън на Яков, му показа издигаща се към небето, към самия Него стълба, която без съмнение можем да наречем стълбата на Якововото наследство. Така бе показано, че на него и на потомството му принадлежи не само земното наследство, но и небесното, което се придобива чрез вяра още тук на земята.
Наследството от Бога не се ограничаваше само до обетованата земя, множеството хора и стадата с овце, но самият Бог на Авраам бе това обещано наследство. А в него и ние имаме пълнотата на всяко наследство (Колосяни 2:9-10). Бог да ни благослови, да вкусим от тази пълнота.
- “ устата Господни изрекоха това “ (14 ст.)
С тези думи завършва и нашата тема. Нека Бог да ни помогне, от всичко казано да запомним една истина: неотклонно и непрестанно да вървим по този път, “опирайки се на своя възлюбен“ (Песен на Песните 8:5) и в най-трудните моменти, даже когато “…не цъфне смоковницата, и да няма плод по лозите“ (Авакум 3:17-19), да въздаваме слава на нашия Господ Иисус Христос.