Последните проучвания показват, че в САЩ средната възраст на хората, които гледат за първи път порнографско видео, е паднала от 14 на 11 години, а 94% от 14-годишните са постоянни потребители на тази продукция . През 2017 г. изследване в Швеция сочи, че почти всички анкетирани (98%) са гледали порнография.
Тези и много други ужасяващи факти налагат християните да заемат най-активна гражданска позиция по проблема за порнографията. Още повече, че единствено християнското консултиране дава реално изцеление от тази чума на нашия век.
За съжаление се налага да препоръчаме статията и на жени, защото, макар и в по-малка степен, все по-често подобно пристрастяване се наблюдава и сред тях.
Мъжът зад бюрото беше неспокоен. Не можеше да дочака края на работния ден. Въпреки високия му професионализъм, работата вече не го привличаше. Преди намираше в нея предизвикателство и удовлетворение. Сега му беше досадна. Преследваше го натрапчивото чувство, че в живота трябва да има още нещо освен рутината да ходи на работа и да свързва двата края.
Липсваше му нещо важно, но не знаеше какво. По отношение на семейството, в сферата на вярата, както и при развлеченията той вършеше нещата повърхностно. От кога – вече не можеше да си спомни.
Отпусна се на стола пред компютъра си у дома и разбра, че отново ще поеме риска да тръгне в една позната, но опасна посока. През целия ден в ума му се въртяха забранени образи, но сега можеше да мисли само за тях. След като включи интернет, написа познатите адреси. Те щяха да го отведат до уебсайтове, които беше посещавал много пъти.
Когато образите започнаха да се появяват на екрана, той знаеше, че няма връщане назад. Усети прилив на възбуда. Еротичните кадри караха неговото отегчено сърце да се чувства отново живо и умът му се потопи в собствената му фантазия.
Няколко минути той се наслаждаваше на краткотрайната еуфория. Но тогава го връхлетя срам като развилняла се буря. Почувства се мръсен и слаб. Пое дълбоко дъх и покри лицето си с ръце. Не можеше да повярва, че го е направил отново. Донякъде съзнаваше, че проблемът му е извън контрол. Искаше да потърси помощ, но се чувстваше прекалено засрамен. Какво ще си помислят другите? Как би могъл да каже истината на някого? Страхуваше се, че ще изгуби всичко, но от друга страна, не знаеше колко дълго ще може да живее такъв двойствен живот.
Погнусен от себе си, той се зарече, че ще спре. Така обикновено се опитваше да прекрати вътрешната си битка. Молеше Бога за прошка и обещаваше, че този път ще е сериозен. За малко да повярва на изтърканата фраза, която си повтаряше. Но дълбоко в себе си знаеше, че проблемът не е решен и ако нищо не се промени, е въпрос на време да отстъпи отново пред изкушението.
За съжаление историята на този мъж не е необичайна. Много мъже днес крият тъмна тайна, която ограбва тяхната чест и отравя взаимоотношенията им.
Очевидно има нужда обществото да осъзнае сериозността на този проблем. Но християнската общност трябва да извърви дълъг път, докато си даде сметка в каква голяма степен този рак се е разпространил в собствения ѝ лагер. Не са малко мъжете християни, млади и стари, от всички области на живота, които редовно гледат порнографски изображения. Не всички те са пристрастени към порнографията, но преходът към такава зависимост се оказва твърде лесен. И всеки, който хвърли бегъл поглед или случайно попадне на подобни материали, е застрашен да се пристрасти.
Трагично е, че повечето мъже не признават да имат такъв проблем, докато не бъдат хванати. Някои безразсъдно си внушават, че владеят своя навик. Други се чувстват безпомощни и живеят в затвора на собствения си избор. Но всъщност има изход от тресавището на сексуалното самоунищожение.
Ако сте мъж, който се бори с гледането на порнографски материали, или ако познавате мъж с такова изкушение, следващите страници ще ви покажат, че не сте сами. Заедно ще разберем по-добре проблема с порнографията и множеството аспекти на борбата с нейното влияние. И тъй като Този, Който е пожертвал живота Си за нас, е възкръснал с победа, ще открием, че има начин мъжът да бъде възстановен в първоначалната слава и живот, за които Бог го е създал (Римл. 6:4).
Опасностите, които крие порнографията
Порнографията не е безобиден порок. Истината е, че обществото, жените, брачните взаимоотношения и онези, които й се поддават, понасят опустошителни последствия от нея.
Първо, тя влияе пагубно върху възприемането на сексуалните взаимоотношения. Порнографията ги обезценява, като ги изважда от контекста на брака. Тя създава лекомислена и нереалистична представа за секса, която пренебрегва напълно заплахата от нежелана бременност или зараза с болести, предавани по полов път. Когато гледате порнография, започвате да се заблуждавате, че сексуалните взаимоотношения са безлични и могат да се осъществят с всекиго, по всяко време, без никакви последствия.
Яростната пропаганда на порнографията е отговорна за разпространението на лъжата, че жените са винаги на разположение – готови са всеки момент да изпълнят сексуалните изисквания на мъжете. А и е въпрос на време съпругът да пренесе инфекцията от порнографията в своя брак. Еротичните материали съсипват сексуалните взаимоотношения между съпруга и съпругата. Връщането на изгубените близост и доверие е дълъг и труден процес.
Порнографията създава нереалистични изисквания за честотата на половото общуване, за конкретни сексуални действия и за отклика на жената. Когато гледа еротични образи, мъжът започва да изпитва по-слабо влечение към своята съпруга. Често той я сравнява с видяното. А никоя съпруга не може да бъде като младия, безупречно оформен модел. Вместо да се учат как да зарадват ума и сърцето на своята жена и да подчертават нейната стойност, такива мъже се фокусират върху тялото ѝ и фантазират как да експлоатират физическата ѝ красота.
Гледането на порнография влияе и върху начина, по който мъжът възприема самия себе си. Той се чувства празен, мръсен и напълно негоден да служи в Божието царство. Колкото повече гледа порнография, толкова повече сърцето му губи връзката с живота, за който е предназначен. Той все по-трудно осъзнава какъв го е създал Бог и какъв очаква да бъде. Докато порнографията продължава да заслепява сърцето му и да го отдалечава от истинския живот, гледането на тези образи неусетно се превръща в заробващо пристрастяване, което го кара „да върши ненаситно всякаква нечистота“ (Еф. 4:18-19).
Зависимостта от порнографията не се развива за една нощ. Тя се промъква бавно и постепенно у мъжа.
Какво прави мъжа уязвим за порнографията?
Сластолюбивият призив на порнографията е древен колкото Библията: „От устните на чуждата жена капе мед и устата ѝ са по-меки от дървено масло“ (Пр. 5:3) и има цяла мрежа от фактори, които обясняват защо мъжете се борят толкова много с този порок.
Те се възбуждат визуално – за секунди могат да преминат в състояние на сексуална възбуда само от това, което виждат.
Много мъже, които се хващат в капана на порнографията като възрастни, често са имали достъп до такива материали като малки деца или юноши. За повечето момчета тези изображения са особено вълнуващи. Когато ги гледат, те се чувстват живи. Даже ако хвърлят само по един поглед, усещат тръпка. Така у тях се разпалват естественото любопитство и копнеж да видят повече от женското тяло.
Понякога тези, които редовно гледат порнография, като деца или юноши са били сексуално малтретирани. Сексуалното насилие, особено когато е от страна на мъж, може да накара момчето да се съмнява в усещането си за чест и мъжественост. Смесените чувства у него го объркват и го изпълват със срам. Самото събитие или серия от събития, които той презира, му носят в някаква степен и емоционално или физическо удоволствие. Младите жертви не знаят как да разберат тези смесени чувства. Много от тях се усещат мръсни и отговорни за насилието. Възможно е момчета, насилвани от по-възрастни мъже, да започнат да се съмняват в своята хетеросексуалност. Вследствие на това някои жертви прибягват до порнографията, за да избегнат срама си, като докажат, че могат да се възбудят сексуално от жена.
Защо мъжете продължават да гледат?
Гледането на порнография неизбежно води до фантазиране и самостимулиране, които се превръщат в постоянна последователност и започват да влияят върху химията на мъжкото тяло. Колкото повече се затвърждава този навик, толкова повече тялото очаква същото възбуждащо средство и кулминация. Подобна физическа зависимост не премахва отговорността на мъжа, но обяснява защо толкова много мъже остават заплетени в мрежата на порнографията.
Когато е откъснат от нея, пристрастеният мъж изпитва физическите симптоми на абстиненцията. Това предизвиква у него силен подтик да придобие отново чувство за равновесие. Мнозина признават, че откъсването от сексуалната зависимост е по-дълъг и интензивен процес, отколкото отказа от наркотици или алкохол.
Понякога мъжът отива в света на забранените образи просто за да избяга от напрежението в живота си. Независимо дали то идва от работата, брака, семейството или църквата му, той може да се почувства напрегнат и изтощен от изискванията към него. И лесно да се отдаде на сексуална фантазия, като намери почивката, която често чувства, че заслужава.
Мъжете се стремят да запълнят това, което липсва вътре в тях. Всички те притежават даденото им от Бога желание да бъдат силни. Но е трагично, че светът е пълен с мъже, които не са сигурни в себе си. Те непрекъснато се влияят от различни хора и събития и се чувстват слаби и неспособни да се справят в много ключови области.
Несигурният мъж отива във въображаемия свят на порнографията, за да добие по-добро самочувствие. Той си представя, че привлекателната жена, която гледа, откликва с готовност и е удовлетворена от него, а това повишава силно неговата самоувереност. Въпреки че е краткотрайно и фалшиво, подобно фантазиране му носи усещане за сила.
Често се оказва, че в живота на мъжа, погълнат от света на порнографията, липсват приключения. Бог ни е дал копнеж да поемаме определени рискове и понякога да излизаме от своята зона на удобство. Той ни е създал така, че да се решаваме на по-сериозни стъпки за някаква значима кауза. Всъщност най-доброто, което може да се случи в живота ни, е да бъдем приятели с Бога и да откликваме на Неговия призив за разширяване на Царството Му. Но понякога това е свързано с различни опасности. Следването на живия Бог в една непозната за нас територия е вълнуващо приключение, в което има и рискове.
Много мъже, вместо да вървят по стъпките на Христос, което изисква вяра, са склонни да живеят предсказуемо и да избягват риска. Те заявяват, че Иисус е техен Спасител, но живеят по-скоро като третия слуга в притчата за талантите (Мат. 25:14-30). За разлика от първите двама верни слуги, които поемат риск и умножават парите, поверени им от техния господар, третият взима парите от господаря и ги скрива в земята.
Когато мъжете се въздържат и отказват да тръгнат с Бога в непознатата територия на някакви взаимоотношения или на нова посока в живота си, където изходът не е сигурен, те се чувстват празни и дълбоко отегчени. Тогава прибягват към порнографията, за да се опитат да запълнят пустотата. А еротичните изображения веднага внасят въодушевление и драматизъм в живота на мъжа. Даже рискът да бъде хванат му дава тръпка, която го изважда от неговата потиснатост. И макар мнозина да знаят, че гледането на порнография е грешно и вълнението е краткотрайно, те не се отказват, защото това им се струва единственият отговор на тяхната досада.
Има и множество духовни причини мъжът да се отдаде на този грях. Първата е склонността към идолопоклонство. Немалко мъже се научават да разчитат, че порнографията ще ги изведе от тяхната несигурност, от празнотата и напрежението, които чувстват. Ето защо започват да мислят, че тя е онова, от което се нуждаят най-много. А това е форма на идолопоклонство. Когато порнографията стане идол в живота на мъжа, той се заблуждава, че не може да живее без нея.
Много мъже християни знаят, че да изпълват умовете си със сексуални образи, е грях, който ограничава способността им да имат нормални отношения с другите. Но дълбоко в сърцето си сякаш са равнодушни. В повечето случаи мъжът не е безсилен да остави порнографията, на практика обаче не я оставя, защото е убеден, че нищо друго няма да запълни празнотата му. Зад неговото идолопоклонство често се крие неизказана вътрешна борба, в която той не съумява да повярва, че Бог има за него нещо по-добро от света на порнографията. А когато мъжът не вярва, че Бог предлага нещо несравнимо по-ценно, той взима нещата в свои ръце и e готов да се обърне към всичко, което го привлича.
Нерядко за неверието на мъжа способства непълното разбиране на християнството, което принизява следването на Бога до модел на поведение, изразен в порядъчен живот и спазване на списък от несъществени правила. Много мъже, които са извършили сексуален грях, преди са се опитвали да се приспособят към легалистичните стандарти на своята религиозна общност. Но това не води до голяма промяна. А и още повече задълбочава отегчението им. Един мъж каза, че ако да се спазва списък с правила, е най-доброто, което християнството предлага, той предпочита порнографията.
Следването на определени правила не допринася особено за промяната в сърцето на човека (II Кор. 3:6). Само по себе си, то е досадно и обикновено не е в състояние да се съревновава с вълнуващия свят на еротичните образи. Но следването на Христос представлява нещо много повече от изпълняване на списък с правила. Господ Иисус е пожертвал Своя живот не само за да можем да оправим поведението си. Неговата цел е да ни избави от греха и смъртта, да ни възстанови и да ни свърже със Себе Си, като ни подари истинския живот и истинската цел, за които сме създадени. Защото Бог е изпратил Иисус на света, „за да бъдем живи чрез Него“ (I Йоан 4:9).
Има още една много сериозна причина мъжът да не може да спре по своя воля с порнографията и това е лукавият. Съществува един съвсем реален враг на хората, който е личност. Той прави всичко възможно, за да ни попречи да имаме взаимоотношения с Бога, на Когото сам е обърнал гръб много отдавна.
Библията нарича сатана „бога на този свят“ (II Кор. 4:4). Той е движещата сила в тъмната индустрия, която мами мъжете с еротични образи, за да не станат личности, угодни на Бога, и ги отклонява от по-висшия път, където са създадени да вървят. Сатана дирижира някои от моментите на сексуално изкушение.
Разбира се, мъжът винаги носи отговорност за това, че се е поддал. Но изкушението невинаги идва от „звяра” вътре в нас. Има моменти, когато мъжът върши всекидневната си работа и изведнъж чувства силен подтик да гледа порнография. Независимо дали импулсът идва от телевизионна и компютърна реклама, или е мисъл, която се появява „случайно“, сякаш отникъде, изкушението обикновено не е търсено. То сякаш дебне. И понякога е породено от лукавия, който обикаля наоколо като гладен лъв, и „търси кого да глътне“ (I Пет. 5:8).
Всъщност сатана е авторът на зловещата лъжа, че Бог не предлага нищо по-добро от моментните удоволствия на греха. Дяволът може да бъде особено убедителен в моментите на сексуално изкушение. И колкото повече мъжете се хващат на лъжите му, толкова повече ще се впримчват в неговите мрежи.
Защо самоограничението не помага?
Много мъже полагат усилия и се провалят в стремежа си да се освободят от хватката на порнографията чрез решителност и сила на волята. Обикновено колкото повече се борят да упражняват волята си, толкова по-трудно устояват. Да насърчите мъж, пристрастен към порнографията, просто да спре да гледа, е все едно да му кажете: „Не се докосвай! Не вкусвай! Не пипай!“ (Кол. 2:21). Апостол Павел пише, че този подход „има само вид на мъдрост в своеволно благочестие… без да помага някак в борбата против угаждането на тялото“ (ст. 23).
Мъжете, пристрастени към порнографията, трябва да избягват ситуации, в които са уязвими. Но самоограничението няма как да им помогне да се справят в трудната борба. Гледането на порнография е сериозен проблем, но то е явен симптом, че мъжът не живее така, както Бог е промислил за него. Грехът е лишаване от достойнството, което Господ е определил за нас. Ето защо не е достатъчно мъжете просто да спрат да гледат порнографски изображения. По-дълбоката цел е да им помогнем да си възвърнат загубената слава и живота, който Бог е планирал за тях (II Кор. 3:18).
Историята на християнството показва как Бог възвръща изгубения живот. Мъжете, хванати в капана на порнографията, трябва да разберат, че могат да имат истински живот, и то още сега. Когато възкръсва от гроба, Господ Иисус поставя началото на невероятен процес на възстановяване, който ще бъде напълно завършен, когато Той се върне (Откр. 21:5). Дотогава всеки от нас има пълен достъп до силата на Неговото възкресение, който започва от момента, когато Го приемем като Единствения, способен да ни освободи от наказанието и пагубната мощ на греха.
Как можете да имате свобода и живот?
Една от първите стъпки на възстановяването при пристрастеност към порнографията е да изповядате пред Бога и пред другите, че имате проблем. Първо трябва да признаете тайната си. Мъж, впримчен в капана на порнографията, рядко се освобождава сам. Започнете да говорите за своята тайна с някого, който има опит в справянето със сексуална пристрастеност. Добре е да споделите с няколко мъже, на които се доверявате. Ще има моменти, когато порнографските образи ще ви липсват толкова, че ще бъде важно участието на други хора в живота ви, защото това ще ви направи устойчиви и ще ви помогне да осъзнаете какво се случва всъщност. Трайната промяна винаги включва изповядване на греха и придвижване напред с помощта на други хора (Гал. 6:1; Як. 5:16).
Ако вашата тайна излезе наяве преди да я изповядате, спрете да лъжете и си признайте. Това означава повече да не омаловажавате проблема си. И да престанете да обвинявате другите за него. Сатана знае, че ако един мъж не поеме пълна отговорност за собствените си решения, ще остане пленник на лъжата, че за неговия проблем е виновен някой друг. Подобно на Адам, който обвинява жена си и своя Бог, когато е победен от първия грях (Бит. 3:11-12), ако мъжът сочи обвинително с пръст някой друг, не и себе си, в крайна сметка ще се почувства като безпомощна жертва в капан.
Да признаете, че водите непосилна битка с порнографията, е може би една от най-трудните изповеди. Сатана иска да криете това, за да бъдете сам и той да ви мами с лъжи като: „Не е чак толкова зле“, „Няма смисъл да се измъчваш прекалено“ или „Всъщност заслужаваш почивка“. Дяволът ще бъде безмилостен в атаките си. Ще се опита да ви сломи, защото знае каква е силата, с която разполага Божието дете, за да му се възпротиви. Той е наясно, че прошката е само на една молитва разстояние (Як. 4:7; I Йоан 1:9).
Но откровеността към другите може да бъде и рискована. Внимавайте на кого се доверявате. Трябва да говорите с мъже, които осъзнават собствената си уязвимост и способност да съгрешат – мъже, които няма да ви осъдят за вашия грях и няма да ви обстрелват с камъните на своята себеправедност. Общувайте с мъже от вашия кръг, които ще пазят битката ви в тайна и ще се молят за вас, ще ви насочат към изцеление и ще ви вярват.
Говоренето с благочестиви мъже изисква усилие на сърцето и време, което е по-ценно от приказки за работа, спорт и хобита. Понякога дискусиите ще бъдат болезнено неудобни. Но чрез съучастието на тези мъже можете да получите сила. Те ще са близо до вас, за да станете достоен човек, който ще прослави Христос с живота си (I Сол. 2:11-12).
След като сте признали своята сексуална пристрастеност, трябва да се върнете назад и да проследите как сте стигнали до този момент. Греховното поведение често започва от дълга история за наранено и празно сърце, което търси живот на различни греховни места (Йоан 4:13-18).
Мъжете, които гледат редовно порнография, са в сериозна криза на вярата. Възможно е да си слагат добра маска и да изглеждат доволни в своя християнски живот, но тайната им борба разкрива колко празни се чувстват и как всъщност възприемат Бога.
Следващата стъпка е да излезете от измамните си търсения. Вие можете да бъдете възстановен и да живеете с дадените ви от Бога сила и цел на живота. Ако сте осъзнали истински всичко, което сте, и всичко, което притежавате в Христос, както и плановете, които Той има за вас – да помагате за разширяването на Неговото Царство, никога няма да се върнете към порнографията. Ще бъдете като човека, който намира голямо съкровище в една нива и продава цялото си имущество, за да я купи (Мат. 13:44).
Упражнявайте се в пост и молитва за своето освобождаване! Най-ефективната духовна терапия е тридневният строг пост, напълно постижим за всеки относително здрав мъж. А за бъдеща профилактика постете по един ден всяка седмица. Само така ще препашете разпасаното си тяло, ще укрепите волята си и ще блокирате демоничните атаки. (Б. р.)
Излизането от порнографията не е лесно. Но ако се подчините на Бога и видите живота, който вашият Създател е планирал за вас, ще откриете множество необорими подбуди да излезете от тази сфера – не само защото е безнравствена и фалшива, а и защото Бог ви е създал за много по-добър живот от този, който сте били готов да приемете.
Господ Иисус възкръсва от мъртвите, за да ни върне към живота в свобода, „от слава в слава“, така че да можем все повече да следваме първоначалния Божи план за нас. Затова християнинът не се обезсърчава, а иска да изостави своите „скришни и срамни дела“ (II Кор. 3:17-4:2). Когато повярвате, че за вас наистина съществува живот със свръхестествена сила, приключения и цел в Божието царство, ще закопнеете да направите всичко възможно, за да стоите настрана от порнографията. Бог предлага нещо много стойностно и достойно, но няма да го намерите, ако останете прилепени към идола порнография. Докато бяга от Бога, пророк Йона осъзнава: „Онези, които почитат суетни и лъжливи богове, оставиха своя Милосърден“ (Йона 2:9).
След като отхвърлите лъжливия свят на порнографията, няма да застанете пред един Бог, който ви чака, за да стовари върху вас чука на срама и осъждането. Подобно на притчата за блудния син, когато се обърнете към Бога, ще срещнете грижовен Баща, Който ви прощава (Лука 15:22-24). И Той не спира дотук. Както бащата на блудния син, Бог ще възстанови покайващия се мъж до първоначалното му положение на чест и значимост, като му даде важна роля в голямата история на избавлението и обновлението.
Според всеобхватните планове на Бога доброто е в постоянна война със злото. Опасност се крие на всеки ъгъл. И винаги има възможност за славни дела и лични жертви. Независимо дали си даваме сметка, или не, ние сме част от тези планове. Вълнуващо е да осъзнаем, че навсякъде около нас се случват значими неща. Още по-вълнуващо е, че самите ние сме включени в действието. Не сме определени да бъдем пасивни наблюдатели, които само четат и знаят фактите на Божията история. Призовани сме да бъдем участници в голямата драма на човешкото спасение (II Кор. 5:18-21).
Когато сте били оплетени и изгубени в порнографския свят, вие сте заемали своето място в периферията на събитията. Но колкото повече се отдалечавате от порнографията, толкова повече ще се докосвате до дълбоките неща в живота. Независимо какво работите, с какви средства разполагате и дори през какви морални провали сте преминали, ще откриете в Божите планове обновена посока за живота си (Йер. 29:11). Ще започнете да виждате себе си като съпруг, баща, приятел или съсед по нов и вълнуващ начин.
Щом разберете, че имате честта да участвате с Бога в разширяването на Неговото Царство, това ще внесе смисъл във вашия живот и ще направи по-ясна целта в сърцето ви. Помислете само! Царят на царете ви призовава да воювате за избавлението на други, за да бъдат и те възстановени и освободени за Неговото Царство.
С течение на времето и с внимателни размишления ще стигнете до по-дълбоки прозрения за Божията уникална цел за вашия живот. Когато се съсредоточите върху тези добри неща, които ви карат да се чувствате жив, или обърнете внимание на онези страни от живота, които са ви плашили или са разбивали сърцето ви, ще започнете да виждате по-ясно къде сте призован да служите за Божия слава.
Божите планове са над всичко. И макар че е възможно вашата роля в тяхното осъществяване да съдържа рискове и да изисква приспособяване, участието в това, което има значение за вечността, превръща живота в значимо приключение, каквото той наистина е. Тогава ще започнете да разбирате, че свободата и животът, които сте търсили на всякакви греховни места, са в близкото приятелство с Иисус Христос (Йоан 15:15).
Следването на Господ Иисус ще ви отведе в посока, където рисковете са високи. Но най-голямата опасност е да пренебрегнете Неговия призив. Единствено във Христос и чрез Него можете да намерите прошка и духовни сили да живеете истински.